Muziek maken en discipline

10 december 2018

Discipline helpt je, maar niet altijd

Ik weet het: veel muziekdocenten zeggen: je moet een half uur per dag spelen, anders wordt het niets.

bugel call

Daar heb je discipline voor nodig. Hier is wat voor te zeggen, maar soms helpt het niet en raak je juist alle zin in muziek kwijt door discipline
Wij, studenten hadden het er al over toen ik een eeuw geleden op het conservatorium zat, in Groningen. We hadden allerlei trucjes bedacht om onszelf aan het studeren te houden. Wat niet meeviel, want ja....muziek maken is echt iets anders dan metselen of je huis schoonmaken. Niet hoger of belangrijker, maar anders. Als je muziek maakt spelen behalve het ontwikkelen van je motoriek ook je emotie mee, je inspiratie. Het kunstzinnige. Als je dat verliest, dan kun je misschien wel goed spelen, omdat je veel oefent, maar stop je er toch mee omdat de zin weg is.

Wat is discipline eigenlijk en hoe helpt het je al dan niet bij het muziekmaken?

Tijd voor een onderzoek. Ik heb  de afgelopen weken geëxperimenteerd met discipline en gewoon zin hebben in.. en geef hier het verslag van mijn persoonlijke bevindingen weer.
Worstel je met discipline en zin, dan nodig ik je uit om, voordat je verder leest en kijkt, eerst zelf eens vrij te associëren met het woord discipline.
  •  Welke woorden komen er in je op?
  • Schrijf ze op een vel papier.
  • Doe hetzelfde met het woord: ‘zin’.
Voor de duidelijkheid: het gaat niet om een wetenschappelijk verantwoorde visie, maar om een persoonlijke interpretatie, dus je kunt loslaten dat het waar of goed moet zijn.
Ben je klaar? Kijk dan eens naar wat mijn associaties zijn. Komen die overeen met die van jou, of zijn ze anders?
Leuk als je het laat weten.

Over discipline en zin:

  • Discipline werkt prima als je een project doet: optreden, samenspelen, les. 
Het doel is duidelijk en je werkt toe naar je doel. De uiterlijke druk doet je spelen. En door te spelen krijg je ook zin, of tegenzin, maar je merkt dat je handiger wordt en beter gaat spelen. 
Wanneer het project wegvalt is de kans groot dat je niets meer doet, qua muziek. Dan werkt de discipline niet meer.
  • Als je je schuldig gaat voelen wanneer je door omstandigheden de discipline niet meer volhoudt, werkt het je tegen. Je plezier verdwijnt, het is moeilijker weer te gaan spelen omdat je bang bent nog een keer te ‘falen’. Lekker loslaten dan en terug naar het plezier en de zin.
  • Discipline is statisch beweegt niet mee met de pieken en dalen van het leven, terwijl dat een essentie is van muziek: voor elk aspect van het leven is er muziek. Dit is geen rigide gegeven, maar fluctueert. Meebewegen met de situatie past prima bij muziek. Betrek je leven bij je muziek.
  • Muziek is altijd in het hier-en-nu. Stop je met spelen, dan stopt de muziek. Discipline en een doel hebben in de toekomst staan op gespannen voet met dit gegeven. Stel de aard van muziek op de eerste plaats en beschouw discipline als een middel dat je soms inzet en een andere keer niet van toepassing is.
  • Muziekmaken is geen plicht. Het is als het leven zelf en hoort in het domein van levenskracht, zin, zingeving en expressie.

Wat helpt wanneer je geen duidelijk doel of project hebt om te blijven spelen?

Doen omdat je het wil en leuk vindt. Omdat je er zin in hebt.
Vandaar de naam van mijn website: muzinmuziek:
  • zin in muziek,
  • de zin van muziek,
  • de muze muziek.
Daarom zet je andere dingen opzij en zet je je in.
Omdat je het leuk vindt om te doen en het wil.
Ik heb dat laatste uitgeprobeerd en voor langere tijd alle discipline omtrent studeren en spelen losgelaten en ik moet zeggen: het is een enorme mindshift, maar het werkt als een tierelier.
Al het ‘moeten’ is weg.
Het is ontspannen en ik voel geen druk als ik mijn gitaar pak.
Ik heb heel veel zin in muziek maken en doe het ook ondanks het feit dat ik op dit moment geen project heb.
Veel plezier met de muziek,

16aa6f0fd136ba74cc86fc0e6200f844.png

Terug naar overzicht