Oefenen maar!

29 september 2016

Als ouder wil je je kind iets meegeven van muziek en je geeft het muzieklessen.

Als volwassene wil je je wens muziek te maken weer vorm geven en je zoekt een leraar die bij je past.
Dit is de basis: de wil muziek te maken. Of die nu alleen uit jezelf komt of ook van je ouders: je gaat beginnen!
De les is leuk, je leert veel en je gaat enthousiast weer naar huis. Daar heb je het gewone leven van school, werk, hobby's, vrienden, familie en, het is heel magisch, opeens is er weer een week voorbij en heb je niet geoefend.
Wat ik vaak te horen krijg is: ‘ik had het zo druk, moest een werkstuk maken, had proefwerken, etc etc.’. Ik geloof het helemaal. Geeft ook niet als het af en toe eens voorkomt. Het is niet makkelijk overal een tijd voor te vinden.
En, nu de verleiding van alle makkelijke devices ook de vrije tijd zomaar opslokt, wordt het oefenen op je instrument, dat volgens de onderzoeken allerlei ingewikkelde hersenactiviteiten op gang helpt, iets waarvoor je een drempel moet overgaan. En die drempel nemen vraagt een inspanning terwijl je net lekker aan het chillen was. Naar actief worden op een totale manier: fysiek, mentaal en creatief.
Maar ja, zonder oefenen wordt het niets. Dus is er een probleem. De wil om muziek te maken is er, hoe ga je dit vorm geven?
Tips
Ik geef je een paar eenvoudige tips die je kunnen helpen lekker te gaan oefenen en vooruitgang te boeken. Ik hoop dat je er wat aan hebt:

  • Plan een vaste tijd in in je dagelijkse programma en houd het kort. Kwartiertje tot een half uur. Beter elke dag iets gedaan dan 1x in de week heel lang geoefend. Voordeel: motorische vaardigheden leer je aan door herhaling. Door elke dag kort te oefenen train je je vingers, adem, op een niet-belastende, effectieve manier. Je raakt gewend aan routine, dus vergeet je het minder.
  • Voor ouders: overleg met de docent en stem samen af. Wat werkt wel, wat niet. Wat ligt op het bordje van de docent, wat op die van de ouders. En trek aan de bel voordat het probleem groot is. Op de les kan een kind heel enthousiast zijn terwijl het oefenen thuis een drama is. De docent kan hierin ondersteunen, overleggen met kind en ouders, en adviseren.
  • Wat motiverend werkt is: belonen en een goede sfeer. De beloning van oefenen is natuurlijk dat je muziek kunt maken en dat het klinkt. Soms is helaas de weg ernaartoe nogal lang. Dan helpt het om kleinere doelen te stellen en stil te staan bij het behalen daarvan. Voor kinderen heb ik een motivatie-oefen-blad, een arsenaal aan stickertjes en bij een paar slimmeriken moet ik er dan ook bijschrijven waarom ze dat stickertje kregen.
  • Fantasie en humor. Het maakt echt uit of je bij een onwillige pink zegt: ‘ja, die moet je echt veel oefenen deze week, anders kan je dit nooit mooi spelen’, of dat je zegt: ‘ nou, die pink van jou sturen we naar de sportschool.’ Of dat je een spelletje of improvisatie doet met een opdracht i.p.v. een lastige oefening. Ik zie het letterlijk gebeuren: tijdens het spelletje of de improvisatie lukt een bepaalde handeling goed, tijdens een oefening helemaal niet.
  • Geduld. Vooral voor kinderen geldt: Ondanks alle motiverende dingen, stickers, gesprekken, beloningen kan het lang duren voordat het vuur van het spel is aangestoken. Zelf weet ik er alles van: heb jaren niet echt geoefend vroeger, thuis, toen ik nog les had op de muziekschool. Tegelijkertijd wilde ik het erg graag, gitaarspelen. De docente verzon ook allerlei dingen om me uit te dagen en doelen te stellen. En zo zie je maar weer: geduld loont! Ik heb er nu een prachtig beroep aan overgehouden. En, als je geen prof wordt: wat is nu een paar jaar op een mensenleven als je er fantastische hobby aan overhoudt.

 Gitaar challenge

Om je te helpen, organiseer ik eind oktober een gitaar-challenge. Een week lang elke dag een oefening om je vaardigheden en je plezier te vergroten. Dit gebeurt online, via instructiefilmpjes die je krijgt in je mailbox, is gratis en voor iedereen die minimaal een jaar gitaar speelt, toegankelijk.
Je kunt je nu al aanmelden door mij een e-mail te sturen waarin je deze tekst kopieert:
ja, ik doe mee aan de gitaar-challenge.

Je ontvangt dan automatisch bericht wanneer we gaan beginnen en krijgt, als je dat wil, contact met de andere deelnemers via een besloten Facebook- groep.

Terug naar overzicht