Druk of geen druk

3 juni 2017

Op 10 juni (2017) organiseer ik een leerlingenconcert.

Een bijzonder concert dit jaar.

Net zoals elk jaar weer anders dan andere jaren, maar dit jaar voelt het heel bijzonder.
Gisteren was ik eruit, ik wist het! Ja, zo ga ik het doen en ik wijk niet af van dit pad!

leerlingenconcert 2016

Mijn belofte aan mijn cursisten en leerlingen is immers: ‘je maakt muziek op een manier die bij je past.’

 Ik zou ook niet weten op welke andere manier het fijn zou zijn om muziek te maken, volgens mij raak je dan helemaal vervreemd van je eigen eigenheid en kom je op een weg die vroeger of later doodloopt.
Dus: je speelt muziek die je ligt, eventueel met mensen met wie je door één deur kunt, als je wil ook op een podium. En ook daar kun je kiezen tussen alleen, samen etc.

En zo geef ik genre-rijk gitaarles. 

Coach mensen om ontspannen als zichzelf op te treden en ga altijd uit van de mens die tegenover me zit.

De weken voor dit concert gaf dit toch wat spanning bij mij, 

want...leerlingen, en vooral degenen die nog thuis wonen, zijn geen eilandjes. Ze hebben ouders, familie, school, sport en nog veel meer. Dat maakt dat samen oefenen of een extra les inplannen bijna onmogelijk is. En ja...de datum voor dat concert waar ik een zaal voor heb gehuurd komt ras dichterbij. Die combinatie zorgde voor druk. Tot gisteren. Toen werd mij opeens iets heel helder:
Persoonlijk vind ik dat er veel druk op vooral jonge mensen gelegd wordt, o.a. de tsunami aan toetsen en presentaties op school geeft veel stress. Ik zie ouders met hun worsteling om tussen alles wat er is de juiste koers te varen en keuzes te maken.

Ik doe niet mee aan het opvoeren van spanning.

Slecht voor de muziek en voor de gitaartechniek (klein beetje onbewuste spanning zorgt voor een slechte toon, pijnlijke vingers en mindere prestaties).
Dit heeft consequenties voor mijn houding in de voorbereiding voor het concert van volgende week.
Wat is belangrijker? Veel samen oefenen of ontspannen blijven? Erop vertrouwen dat het goed komt of druk uitoefenen?
Kies ik voor het laatste, dan ontken ik mijn eigen missie.
Gebeurt dus niet: ik kijk naar de mens en ga voor muziek, ontspanning, eigenheid zonder druk. Dus: liever iets minder oefenen en met relaxte leerlingen met plezier optreden dan meer oefenen en met gespannen leerlingen dat doen.

Dit heeft ook gevolgen voor mijzelf. 

Want ik ben ook een mens en waarom zou ik mijzelf onder druk zetten? Als docent en coach dien ik zelf vorm te geven aan mijn eigen missie. En dat doe ik met plezier!
Dus: ik laat het los, bereid goed voor, respecteer wensen en grenzen van leerlingen en hun familie en respecteer ook mijn eigen grens, wens en mogelijkheden.
En wat zie ik nu in mijn agenda (ik heb een planner waarin cursisten zelf hun lessen kunnen plannen of wijzigen): er zijn spontaan extra lessen geboekt. Zonder druk.
Super!
Ik krijg zo’n zin in het concert volgende week! Voorpret.
Nu eerst stoelen klaarzetten voor de groep die komt musiceren.

16aa6f0fd136ba74cc86fc0e6200f844.png

En natuurlijk kun je contact met me opnemen als je hulp wil, of met een vraag of wens zit. Welkom!

Stuur me een mail (info@muzinmuziek.nl) of vul het formulier op de site in.

Wil je automatisch meer van deze artikelen in je inbox?

button_meld-je-dan-hier-aan.png

*gratis *je zit nergens aan vast *uitschrijven kan op elk moment *geen spam *je mailadres wordt alleen gebruikt om je artikelen te sturen

Terug naar overzicht