De kracht van zingen

9 januari 2016

Zingen is geweldig. Ook als je denkt dat je het niet kan.


In de kerstvakantie heb ik dat weer verschillende keren ervaren. Ik deel van al die mooie momenten deze ervaring:

Ik was gevraagd op eerste kerstdag te spelen tijdens een kerkdienst in een bejaardentehuis.
Ik weet niet of je bekend bent met kerkdiensten, maar op kerstochtend is zo’n dienst feestelijk.

Wordt de dienst gehouden in de zaal van een bejaardentehuis is het extra belangrijk dat er mensen van buiten komen om te spelen of te zingen, anders is het wel erg mager en stilletjes.

Een paar leerlingen (leeftijd: 14/ 15 jaar) van mij wilden graag meedoen en zodoende oefenden we drie- en vierstemmig een aantal Engelse en Franse kerstliederen in. Instrumentaal, op gitaar.
Nu is gitaar een tokkelinstrument en kan een beetje klinken als: ploem, ploem, ploem….i.p.v. cantabile (zangerig).
Tijdens het instuderen hebben we er extra op gelet dat de melodieën van de muziek klonken alsof ze gezongen werden. Tijdens een repetitie neurie ik vaak mee en ik vroeg mijn leerlingen zich de melodie voor te stellen terwijl ze speelden. In december gaat de tijd altijd dubbel zo snel en tja, toen was het opeens eerste kerstdag en we speelden onze muziek.O.a.: God rest you merry gentlemen.

De eerste reactie die we na de dienst kregen op ons spel was: “jullie laten de gitaar zingen, ik wist niet dat een gitaar zo kon zingen.”

Dat was een mooi compliment en een bewijs dat de manier van aandacht op het zingen heeft geholpen. Ik ben heel voorzichtig met het geven van technische aanwijzingen wegens het gevaar dat dan de spontaniteit verloren gaat en de krampachtigheid toeslaat, omdat je op zoveel dingen moet letten die in wezen niet muzikaal zijn.

Zingen tijdens het instuderen van muziek op een instrument kan je enorm helpen om de muziek te begrijpen zodat je muzikaal gaat spelen.

Een ander voorbeeld:

Ik heb een leerling die veel moeite had met ritmes. Ze speelt alle noten ongeveer even lang waardoor de hele samenhang tussen de tonen verdwijnt en je echt niet meer hoort hoe de melodie nu gaat.

Sinds een poosje neuriën we samen de melodie mee terwijl ze speelt. (Ze heeft privéles, dus veilig: vals zingen mag, een krakerige stem hebben is oké.)
En nu blijkt dat ze een geweldig gevoel voor ritme heeft. Alleen moet je niet gaan vragen te tellen, op de techniek te letten, een halve noot twee tellen te geven e.d., dan raakt ze de kluts kwijt.
Vraag je haar ritmes te zingen, dan doet ze het geweldig. Ze is een muzikale denker. Stelt ze zich de muziek voor dan speelt ze de moeilijkste ritmes perfect.
Dat vind ik zo mooi: dat iedereen weer anders muziek maakt.

Tips:


  • Zing mee als je oefent, of zing eerst de melodie voordat je oefent.

Resultaat: je begrijpt de melodielijn veel beter en je gaat muzikaler spelen

  • Zing de ritmes. In India is het heel gewoon.( In deze video doet de ene man de ritmes die gespeeld worden eerst voor met zijn stem. Ik vind dit ongelofelijk te zien en te horen.)

Resultaat: je gaat de ritmes spelen vanuit je muzikale voorstelling en niet alleen door juist te tellen. (tellen is heel goed, belangrijk. Zonder muzikale voorstelling die je wakker kunt maken door je stem te gebruiken klinkt het dan vaak toch niet vloeiend of ritmisch)

Door te zingen wordt je innerlijke voorstelling van de muziek wakker en blijf je minder steken in de technische dingetjes van je instrument.
Ook word je uitgenodigd over technisch gedoe heen te komen omdat je dan opeens hoort dat iets niet goed klinkt: muziek die stopt omdat je te traag bent bijvoorbeeld.… Dan wil je echt wel oefenen.
Terug naar overzicht